Is de Office branche iets voor mij?
Is de Office branche iets voor mij?
Het vinden van een nieuwe baan is niet altijd heel eenvoudig. Welke branche vind ik leuk? Hoeveel uur wil ik werken in de week? Ga ik mij laten omscholen of bijscholen? Allemaal vragen die door je hoofd zouden kunnen gaan bij het zoeken van een nieuwe baan.
Stel er komt uit dat je opzoek wilt naar een baan in de Office sector maar je voor jezelf nog niet precies in beeld hebt van wat je wil doen? Dan is dit artikel iets voor jou. Bij het zoeken naar een nieuwe baan in de office sector, is het belangrijk om te bepalen welke functie het beste bij jou past, bij je persoonlijkheid, vaardigheden en doelen. Wat vind ik leuk om te doen? Waar haal ik energie uit? En wat vind ik nou echt helemaal niks. Als je dat op een rijtje heb dan is dat voor jouw een mooie indicatie aan werkzaamheden van wat er wel of niet bij je past.
In de branche Office heb je heel veel verschillende functies. Hieronder beschrijven we een aantal veelvoorkomende functies voor in de office sector om een beter beeld te genereren van de banen die er zijn en jou misschien wel te inspireren voor je volgende sollicitatie.
Administratief medewerker
Alles draait om details en ervoor zorgen dat alles op rolletjes verloopt, als je daarvan houd kan je een baan als administratief medewerker overwegen. Een administratief medewerker is verantwoordelijk voor het uitvoeren van administratieve taken binnen een organisatie. Dit omvat taken zoals data-entry, correspondentie, dossiervorming, planning, financiële verwerking, aankoop, het verwerken van de bestellingen en het beantwoorden van de telefoon. De rol is ondersteunend van aard en vereist goede organisatie- en communicatievaardigheden, nauwkeurigheid en efficiëntie. De administratieve medewerker werkt vaak in een team en rapporteert aan een leidinggevende.
Human resource manager
Als een human resource manager ben je verantwoordelijk voor de uitvoering en ontwikkeling van beleid op het gebied van personeelszaken. HR medewerkers zijn verantwoordelijk voor het aantrekken, selecteren, opleiden en beoordelen van medewerkers. Dus als je niet bang bent om te bellen, dan is dit misschien wel een optie voor je. Ze werken nauw samen met andere afdelingen binnen de organisatie. Ze zorgen voor een positieve werkomgeving en houden de tevredenheid van werknemers in acht, ook bevorderen ze de groei en productiviteit van het bedrijf. De HR-manager zorgt ook voor naleving van arbeidsrechtelijke verplichtingen en beleid. Je taken zijn onder andere het uitvoeren van sollicitatiegesprekken, het opstellen van contracten en het beheren van personeelsdossiers. Bij elk bedrijf doet een HR manager wat anders. Het is dus belangrijk om bij een sollicitatie duidelijk aan te geven wat je wensen zijn en wat je leuk vind. Alleen op die manier kan je erachter komen of deze baan iets voor jou is.
Klantenservice medewerker
Een klantenservice medewerker is verantwoordelijk voor het beantwoorden van vragen en het oplossen van problemen van klanten. Een klantenservice medewerker moet communicatieve vaardigheden bezitten, en in staat zijn om effectieve en efficiënte oplossingen te bieden aan klanten. Hij/zij moet klantgericht kunnen denken/werken en zich richten op het bieden van een hoogwaardige service. Klantenservice medewerkers werken vaak in een callcenter en rapporteren aan een teamleider of manager klantenservice. Dus mocht jij het leuk om ervoor te zorgen dat alle klanten tevreden zijn? Dan is een baan in de klantenservice misschien wel iets voor jouw. Als taken krijg je onder andere het beantwoorden van de telefoon, het afhandelen van de klachten en zowaar nodig informatie geven over een product of dienst.
Account manager
Als accountmanager ben je verantwoordelijk voor het opbouwen, onderhouden en uitbreiden van relaties met bestaande en potentiële klanten. Ze zorgen voor extra verkoopkansen en ontwikkelen strategieën om zakelijke doelstellingen te realiseren. Een accountmanager werkt nauw samen met andere afdelingen binnen een organisatie om de klanttevredenheid te waarborgen en de verkoop en inkomsten te maximaliseren. Je taken kunnen zijn onder andere het beheren van klantrelaties, het uitvoeren van verkoopactiviteiten en het bijhouden van klantengegevens.
Marketeer
Een marketeer is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van marketingstrategieën/campagnes om producten of diensten aan de man te brengen. Een marketeer moet creatieve en strategische vaardigheden bezitten, en in staat zijn om de juiste marketingmix te bepalen/uit te voeren om de verkoopdoelen van de organisatie te realiseren. Hij/zij moet zich bewust zijn van de laatste marketingtrends en technologieën en in staat zijn om deze in te zetten om het merk op een effectieve manier aan de man te brengen. Marketeers werken vaak in een team en rapporteren aan een marketingdirecteur. Je taken kunnen zijn onder andere het ontwikkelen van marketingplannen, het uitvoeren van marktanalyses en het opzetten van marketingcampagnes.
Office manager
Als office manager ben je een onmisbare kracht in een organisatie en in het proces van alle werkzaamheden. Zo verricht je zowel administratieve en organisatorische werkzaamheden. Je hebt de faciliteiten en kwaliteiten om ervoor te zorgen dat alles om je heen goed en soepel verloopt. Ook heb je als office manager wat meer leidinggevende kwaliteiten in je. Je taken kunnen onder andere het coördineren van werkzaamheden, het bijhouden van kantoorvoorraden en het aansturen van secretariaats- en ondersteunend personeel zijn.
Verkoper
Een verkoper moet zich richten op het opbouwen van vertrouwensrelaties met klanten, het bieden van hoogwaardige klantenservice en het verkopen van producten of diensten op een effectieve en efficiënte manier. Als verkoper ben je dus verantwoordelijk voor het onderhouden van je contacten en relaties. Daarbij moet je bewust zijn van de wensen en behoeften van klanten en in staat zijn om hierop in te spelen. Verkopers werken vaak in een team en rapporteren aan een verkoopleider. Je taken kunnen onder andere het adviseren van klanten, het afhandelen van verkooptransacties en het bijhouden van voorraadgegevens zijn.
Conclusie
In de office heb je zoals je net gelezen hebt heel veel verschillende opties qua banen, voor elke persoonlijkheid is er wel iets te vinden. Maar soms is het nog moeilijk om het plaatje voor jezelf rond te maken van welke functie nou precies bij jou past. Je denkt wel ongeveer te weten van wat je wil maar je weet het nog niet zeker.
Rockx Professionals is een van de bedrijven die je daar bij kan helpen. Zij kunnen met je bespreken wat je leuk vind en kijken of zij in contact kunnen komen met een bedrijf en functie wat daar bij past. Heb je daar hulp bij nodig? Neem dan contact met Rockx Professionals op! recruitment@rockxprofessionals.nl.